Opruwen
Van Gompel is gespecialiseerd in het opruwen van alle soorten deklagen (asfalt, beton en combinatiedeklagen) op wegen, fiets- en voetpaden, maar ook bedrijventerreinen. Opruwen wordt gedaan om de stroefheid van een deklaag optimaal te verbeteren. Welke methode wordt ingezet is afhankelijk van de soort deklaag, de hoeveelheid m2’s en de bereikbaareid. Voor elke situatie hebben wij een passende oplossing. Wij adviseren u dan ook graag!
Opruwen d.m.v. diamantbewerking
In sommige situaties is opruwen door middel van diamantbewerking de beste oplossing. Met deze methode, ook wel schuren of planeren genoemd, bewerken we de micro-textuur van vooral open deklagen. Hierbij kan het 0m zowel grote oppervlakken als om precisiewerk gaan. Met onze ‘Unimog en 5 koppen’ (zie afbeelding) hebben we de capaciteit om maar liefst 6.000 m2 per uur te schuren. We kunnen op volle rijstrookbreedte bewerken.
Toepassing
Vooral op open deklagen zoals ZOAB of OPA zetten we deze techniek in. Dit kan zowel met de Unimog als met een enkelkopsmachine, afhankelijk van het te behandelen oppervlak.
Retexen
Een andere methode die we bij van Gompel toepassen is het zogenaamde ‘retexen’. We verbeteren hiermee de micro- en macrostructuur van de deklaag zodat de stroefheid enorm verbetert, zonder schade toe te brengen aan het asfalt. De capaciteit van onze Unimog met deze methode is tot wel 3.000 m2 per uur.
Toepassing
Deze techniek zetten we enkel in op dichte deklagen zoals SMA, DAB, combinatiedeklaag en zelfs beton. Ook Retexen kan zowel met de Unimog als met een enkelkopsmachine, afhankelijk van het te behandelen oppervlak.
Spoorvorming
Om de stroefheid optimaal te kunnen verbeteren houden we een grens aan van spoorvorming van maximaal 4 mm.
Mocht er meer dan 4 mm spoorvorming aanwezig zijn, dan kunnen wij het linker- en rechterrijspoor extra bewerken met een bobcat en 3 smalle retexkoppen. Deze techniek kan enkel toegepast worden op dichte deklagen. Wij zien dit als een tijdelijke oplossing tot de deklaag weer wordt vervangen. Dat is natuurlijk afhankelijk van de mate van spoorvorming die aanwezig is. Hier kijken we uiteraard vooraf samen met u als opdrachtgever naar.
Het resultaat
Het verschil in stroefheid en daarmee het verschil in structuur en veiligheid spreekt uit de afbeeldingen hieronder.
Onbewerkt DAB-asfalt
Lage stroefheid
Weinig textuur
Onveilig
Bewerkt DAB-asfalt door middel van Retexen
Verhoogde stroefheid
Micro- en macrotextuur
Voor lange termijn veilig